גיליון מספר 40 שנה IV - יום חמישי 21 באוקטובר 2004

המערכת:

עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

פרסום ומודעות

sales@chief.co.il

יעוץ ופרויקטים

doron@chief.co.il

שחזור מידע

info@chief.co.il

Chief Magazine

 

 

S.O.S.

המידע נמחק?

הגיבוי לא שמיש?

לחץ בריבוע !


"הזיכרון הוא האיבר שבעזרתו אנחנו שוכחים"  

Bernard Shaw

(תודה לעופר)

הודעות

  • הינה הגענו לתקופה שכה ציפינו לה, הנקראת "אחרי החגים", ויחד עמה הגיעה בארגונים רבים יריית הפתיחה למרוץ התקציבי של "חימוש טכנולוגי" לשנה הבאה. אנו לרשותכם בעניין הצעות מחיר מיוחדות למיטוב מערכות שרידות המידע.
     

  • במערכת הידיעון התחלנו לתכנן את הפורמאט לשנת 2005, עם מספר שינויים גלויים לעין , ושיפורים רבים בתכנות.
    הינכם מוזמנים לשתף אותנו בהצעות היעול שלכם. תודה מראש!
     

  • בימים 3 ו- 4 בנובמבר יפעלו משרדנו במתכונת מצומצמת. ניתן להשאיר הודעות בדואל info@chief.co.il, או להתקשר במקרים דחופים לטלפון 054-4903006

 גיבוי אינטואיטיבי - "גיבוי ללא תוכנת גיבוי"


פתרון חדש מבית צ'יף מאפשר גיבוי מידי של קבצים וספריות מתוך ממשק המשתמש הרגיל ללא צורך בהבנה ולימוד מערכת הגיבוי.
 

חברת צ'יף יישומים מנס ציונה הכריזה על ממשק גיבוי ואחזור מידע אינטואיטיבי המובנה לתוך ממשק המשתמש במערכת חלונות. הממשק מאפשר בחירת כל קובץ או ספריה מחלון העבודה של המשתמש וגיבויים המיידי ללא צורך בטעינת תוכנת הגיבוי המלאה.
הממשק החדש מאפשר חופש פעולה רב ומצמצם את הזמן הדרוש לגיבוי האובייקט לכדי הקשת עכבר. בנוסף מאפשר הממשק החדש ביצוע אחזור מיידי של כל קובץ או ספריה בגרסתם האחרונה או בכל גרסה קודמת ללא תהליכי איתור ובנייה.
כמו כן מאפשר הממשק החדש להגדיר שגרת גיבוי חדשה ולהוסיף קובץ או ספריה לשגרת גיבוי קיימת.
 
אלדד גלקר, מנכ"ל צ'יף יישומים, אמר כי הממשק החדש פותח על ידי צ'יף כמענה לצורך של מנהלי מערכות הגיבוי הזקוקים לתגובה מיידית ולמקדם טעות נמוך בגיבוי ואחזור מידע קריטי. "ממשק משתמש קל הינו הכרח מתבקש בימינו, מספר התוכנות והיקף הממשקים הקיימים דורש משאבי לימוד ותשומת לב רבים שאינם מקלים על התפעול היום יומי של מערכות המחשב הארגוניות. תקלות גיבוי רבות מתרחשות כתוצאה מטעויות מפעיל במערכות גיבוי מורכבות".

הממשק החדש מאפשר לכל מפעיל מערכת גיבוי לבצע את מטלות הגיבוי ללא צורך בהכשרה או הדרכה, "הידע להצביע עם העכבר וללחוץ על הלחצן ימני הוא כל שנדרש".
 
מידע נוסף על מערכות אחזור המידע והתאוששות מתוצרת צ'יף באתר:
www.bos.co.il. שאלות ותגובות, כרגיל לכתובת: info@chief.co.il
 
 

אבק מחשבים
 

רופא ממרכז רפואי שבין לקוחותינו סיפר על הרצאה של עמיתו בעיר Tampa מול קהל רב. אמר המרצה: "החומר שאנו שמים בקיבות שלנו יכול היה להיות כבר מספיק בשביל להרוג את רובנו לפני שנים. המאכלים הסיניים מלאים Monosodium Glutamate , מאכלים שומניים יכולים להיות קטלנים, ואין אנו בכלל מודעים לנזק לתווך ארוך שיכולים לגרום החיידקים במי השתייה. אבל יש חומר אחד שהוא מסוכן מכולם, ורובנו אכלנו או נאכל אותו. האם מישהו ביניכם מנחש מהו המזון שגורם לצער ולסבל הקשים מכולם, גם שנים רבות לאחר אכילתו?" לאחר מספר שניות של שקט, הרים יהודי כבן 70+ את ידו ואמר : "עוגת חתונה?"...

למנכ"ל אירית ניהולית הרסתי את התענוג שבאכילת כבד אווז שומני. אבל זה עוד כלום. ביוני השנה הפיצה חברת AP ידיעה בנושא "אבק רעיל" שנמצא במעבדי מחשבים ומוניטורים, ומכיל חומרים כימיים הקשורים להפרעות בפוריות ובמערכת העצבים. הידיעה התבססה על סקר שערכו הקבוצות למען הסביבה:Clean Production Action Silicon Valley Toxics Coalition  ו- Computer TakeBack Campaign, שהתייחס לחומר בשם polybrominated diphenyl (PBDEs) ועוד מעכבי בערה שמכילים ברום בהם משתמשות חברות אלקטרוניקה במכשירים ביתיים ומשרדיים החל משנות ה- 70'. מאז ומעולם אמרו לנו כי הרעלים לא יכולים להשתחרר מן האריזה הפלסטית.
לקראת סוף שנה זו ייצא ה- penta- & octa-brominated diphenyl מהשוק, וקבוצות הפעילים הסביבתיים דורשות שגם ה-deca-brominated diphenyl יסולק.
חומרי ה- PBDEs נמצאו אחראים לנזק עצבי בעכברי מעבדה במחקרים רבים, והם קשורים ל- polychlorinated biphenyls) PCBs) שמככבים משנות ה- 20' במטפים, נורות פלואורסצנטיות ועוד. משרד הבריאות האמריקני אישר בעבר כי ה-PCBs גרמו נזק במוחות עובריים. כרגע בודקים במספר מרכזי מחקר הקשר בין מעכבי בערה עם ברום לבין אוטיזם.
השמועה הנפוצה בקהילייה המדעית טוענת כי אין כל טעם לזרוק את המחשבים, או ללבוש כפפות, או להשתמש במגבונים או תרסיסי ניקוי למיניהם. אין דרך ידועה להסיר PBDEs שמקורן באבק המחשבים או למזער את החשיפה. רמות הרעלים באבק מספיקות כדי להזהיר אבל עדיין לא כדי ליצור משבר.
הארצות האירופיות החלו לאסור את השימוש במעכבי בערה עם כימיקאלים אלו החל משנות ה- 90' המאוחרות. מאז, התעשייה האלקטרונית מצמצמת בהדרגתיות את השימוש בהם. חברת Dell ועוד יצרני מחשבים ממשיכים להשתמש במעקב בערה קשור ל-PBDEs בלוחות המעגלים. הם גם משתמשים בעופרת, כספית ועוד רעלנים ביחידות עיבוד מרכזיות ומסכים. Dell, Apple ואחרים הצהירו על הפסקת השימוש ב- PBDEs בשנת 2002.
זה לא שמישהו הולך להפטר מייד מכל המחשבים משנת יצור קודמת לכך, אז אפשר גם להדליק עוד סיגריה אחרי ארוחה כולסטרולית דשנה, ולקוות שמדובר באזעקת שווא.
 

tribology hard disk  hard drive head crash magnetic surface דיסק קשיח בקר

 

Nanotribology

 

בפעם הראשונה ששמעתי את המושג, הצליל העיר בי אסוציאציות שלא היו רחוקות מן ההגדרה האמיתית. אני מודה כי חשבתי על ה-tribe, כמו בשבט אינדיאנים עם מסורת וצ'יף. אבל הטריבולוגיה (מיוונית tribein = לשפשף) היא מדע העוסק במנגנוני החיכוך, הסיכה, והשחיקה של משטחים ביחסי גומלין, הנמצאים בתנועה יחסית. חיכוך, סיכה ושחיקה מתרחשים גם במסגרות חברתיות, ומי כמוכם יודעים עד כמה עדינים מנגנונים אלו.
בעבודתנו הנמצאת הרבה פעמים באזור הדמדומים שבין החומרה לתוכנה, בין הפיזי ללוגי, המרחק הקטנטן שבין משטחים מגנטיים ורכיבי קריאה או כתיבה מקבל חשיבות גדולה. לאלה מביניכם שתרצו להציץ לתחום, הבאנו PDF של מכון התקנים האמריקני, העוסק בקושי למנוע התנגשות בין רכיבים בעת הפעלת הדיסק הקשיח.
 

 אגוד משתמשי PC בישראל
מזמין
להרצאה בנושא
חידושים בזמינות ובשרידות המידע במערכות מחשב
על ידי אלדד גלקר, מנכ"ל קבוצת צ'יף.
 
ההרצאה תתקיים ביום ה' ה- 28 באוקטובר בשעה 17:30
 שימו לב לכתובת (חל שינוי!)
בבית בארבור -בבניין החדש של מכון המוסיקה, דרך ההגנה פינת ירבלום, תל אביב
ליד הבניין של רשות הדואר

הכניסה חינם לחברים, ולאורחים במחיר סמלי של 30 ש"ח
אנא הירשמו בטלפון 03-6312727,  או בדואל
erez-o@barak-online.net
 


לדיווח על מקרי גזענות בעיתונות:
action@honestreporting.com

ריקושט


קוראים יקרים, אנו מודים כי הנכם קהל חביב ונוח, מגיב בחריצות על נושאים טכניים, כולל עידוד וסימפטיה רבים. בשבוע שעבר פרסמנו כתבה שהפריעה, וברצוננו להתנצל.
למרות רגישותנו לסוגיות הביטחוניות, אנו גם נגד גזענות באופן גורף.

נכון, מיכל. קיימים האקרים כמעט מכל גזע, דת ולאום. לאו דווקא אלה שיתכנסו עוד מספר שבועות בתל אביב
 

מיצי

 























בשעות הקטנות

 

השליח הביא פיצה שמנונית, שנראתה כמו פלאטה של דיסק קשיח אכולת חומצה. הפיצה שימשה למשל, כדי להסביר מה זה סקטור ומה זה cluster. לא הייתה זו הפעם הראשונה שלקוח עורך לנו חברה בשעות הקטנות של הלילה. תחילה, היו הוירוסים ההרסניים שקיננו בדיסק שלו, שנתנו את בעיטת הפתיחה לפרץ הסיפורים. אחר כך, החלפנו תוך כדי עבודה אנקדוטות ססגוניות על עבודות שיצאו לכל אחד מהנוכחים לעשות. סיפור הביא סיפור במפל אסוציאטיבי. כל אפוס נשמע מוזר יותר מקודמו, וכולם יחד יכלו להפוך לרב מכר. ללא ספק, אחד המרשימים היה המקרה של העובד המסכן שראה במו עיניו כיצד וירוס טוחן את תוכן הדיסק הקשיח, והחליט להדביר אותו עם תוכנה שהגיעה באריזת המחשבים החדשים שנקנו במשרד. עם התקנתה, הוא גם זכה לראות בהמשך כיצד תוכנה זו  משמידה את שארית המידע שהווירוס השאיר!

לאירועים של השמדת מידע בדרך כלל השפעה טראומטית, במיוחד אם אין גיבויים עדכניים או נגישים. נפח האחסון הגדול (והגדל כל הזמן), הזמין בדיסקים של מאות גיגה בייטים, מעודדים את המשתמשים לאגור עוד והעוד מידע. גם הממושמע ביותר נכשל מדי פעם בביצוע גיבויים, בעיקר מפני שזו פעולה הדורשת משמעת, אבל גם מסיבות אנושיות אחרות (משתמש שכיבה את המחשב בזמן המיועד לגיבוי) או סיבות טכניות שמעבר לשליטתו, כמו מדיה לגיבוי בלתי תקינה, הפרעות ברשת, ועוד.
בכדי להתגונן מפני האיומים על המידע שלנו, חשוב להבחין כי המחשב מכיל קובצי תוכנה וקבצי מידע. את התוכנה תמיד אפשר להטעין מחדש מתקליטורים על גביהם רכשנו את התוכנות. את המידע  שאנו אוספים או יוצרים, עלינו לשחזר בעת אובדן, מעותקים מהימנים ותדירים המכונים בפי הרוב "גיבוי". רק לקובצי המידע דרוש גיבוי!
לתוכנות שחזור ה-"סיסטם" תכונות שימושיות להחזרתו לשמישות של השלד הלוגי  במחשב. רבות מהן יכולות גם לשבש את  המידע.

קלות הגיבוי תלויה במידה רבה בטיב הדרך בה נארגן את המידע, ובשיטת הגיבוי.
רוב המחשבים שאנו רוכשים כלקוחות פרטיים או ארגונים ללא מיומנות טכנית, מגיעים כבר מורכבים  ומאובזרים, ועם אחדים ביניהם מגיע תקליטור לשחזור המערכת והיישומים למצב בו הם היו ביום שקיבלתנו אותם. השימוש בתקליטור הנ"ל עלול להחזיר את המחשב כולו ליום אפס, כלומר היום בו עדיין לא התחלנו לאגור מידע במערכת והדיסק הקשיח הכיל קובצי תוכנה בלבד.
כדי למנוע את אבדן המידע שיצרנו בעמל רב, עלינו לבחור שיטת גיבוי מתאימה ואמינה.

1. אפשר כמובן להעתיק את הקבצים שיצרנו למצע נשלף באמצעות  drag and drop ב-
Windows Explorer

2. להעתיק את קובצי המידע  עם  תוכנת command-line XCOPY
3. להשתמש בתוכנת ניהול CD או DVD   כדי להעביר את הקבצים לתקליטור אופטי

4. להשתמש ב- Windows או תוכנות צד ג' ליצירת גיבוי על גבי מדיה נשלף.

תוכנות הגיבוי הקונבנציונאליות יוצרות ספריית גיבוי, השייכת לאותה תוכנה. הקבצים בתוך ספריית הגיבוי אינם ניתנים לשימוש עד אשר הם משוחזרים למיקום המקורי או מיקום אחר על גבי הכונן או ספרייה באמצעות תוכנה מתאימה. בתוכנת BOS אין צורך בכך, הקבצים נשמרים במצב "משחוזר" וניתן לאחזר אותם ללא צורך במערכת הגיבוי באמצעותה גיבינו אותם.

גיבוי מלא מגבה את כל הקבצים בכונן או ספרייה מסוימים, ללא התייחסות לתאריך היווצרם ולעובדה שהם גובו כבר קודם או לא.
גיבוי חלקי מגבה רק קבצים מסוימים.
הסוג הנפוץ ביותר של  גיבוי חלקי הינו הגיבוי הדיפרנציאלי, המגבה את הקבצים שהשתנו מאז הגיבוי המלא האחרון

את כל סוגי הגיבויים הנ"ל יש לשחזר בעזרת פקודות השחזור של תוכנות הגיבוי הקונבנציונאליות. כלומר, חובה שתהיה לנו מערכת הפעלה ותוכנת גיבוי מותקנות לפני שנוכל לשחזר את הגיבויים. תוכנות אלה מתאימות לגיבוי מידע יותר מאשר קובצי תוכנה.
בתוכנת
BOS אין צורך במערכת הפעלה או תוכנת גיבוי עובדות - ניתן להעלות את הקבצים המגובים כפי שהם ללא המתנה או תלות במרכיבים אחרים.
ב"גיבוי לשעת אסון" מתכוונים בד"כ לסוג גיבוי המאפשר להקים מחדש
Volume שלם או partition ממדיה כגון קלטות, תקליטורים או דיסקטים. כפי שנאמר קודם, גם BOS הינה כזו, למרות שבד"כ מטרות הגיבוי שלה הם דיסקים קשיחים או כונן זיכרון במצב מוצק.

במהותו, גיבוי לשעת אסון דומה ל-Recovery CD  שמגיע עם הרבה מערכות, אלה שאנו עושים אותו בעצמנו לאחר שהשלמנו את ההגדרות ואת התוכנות כפי שמתאים לנו.
יש משתמשים המאחסנים את המידע באותו כונן עם התוכנות וההגדרות המועדפות, "גיבוי לשעת אסון" יכלול גם את המידע כפי שהוא ברגע ביצוע הגיבוי.
רבים ממליצים על שילוב של "גיבוי לשעת אסון" עם גיבוי מלא ולאחר מכן עם גיבויים דיפרנציאלים של הספרייה המשמשת ברירת מחדל למסמכים, ועוד ספריות כגון אלא של הדואר האלקטרוני והכתובות המועדפות של
Windows, על מנת להשיג התאוששות טובה בעת הצורך כמו למשל במקרה של קריסת הדיסק.
אם ברשותכם כל גרסה של
Windows, מ- 98 ומעלה, התקנה והגדרת תוכנת BOS תעשה בשבילכם את כל העבודה: גיבוי מלא וגיבויים אינקרמנטאלים בתדירות שתחליטו.

רבים בוחרים לכווץ את המידע שלהם מסיבות כלכליות. כיווץ רגיל על מנת לחסוך בזמן העברת הקבצים, או Maximize compression על מנת לחסוך בנפח אחסון. בפתרונות  גיבוי נפוצים, פעולות הכיווץ מאריכות את זמן הגיבוי, ומשנות את טבעם של הקבצים והגורל מתנקם בהם לעיטים קרובות, חלק מתוכנות הכיווץ מקשות על תהליך השחזור וחלקן מקל, הכל בהתאם לאפליקציה ולסוג המידע.
 
המפיות המוכתמות והקרטונים של הפיצה הבריקו בסל תחת אור הניאונים, וזבוב בודד שחיכה לעליית השחר נח עליהם.
הלקוח שלנו החזיר עם נשיפת הקלה את כרטיס האשראי לארנק, ובמצחו קמטים עמוקים של דאגה לעתיד. אז הרגענו אותו:
אין צורך שתבחר פתרון גיבוי בלחץ. אצל רובם ניתן לקבל תוכנה להדגמה. נסה גם את הפתרון שלנו למשך הזמן שתמצא לנכון, אנו כאן לרשותך אם תהיו לך שאלות. ורק דבר אחד:

"Backup Early, Backup Often"

תדירות הגיבויים הוא מקדם הביטחון שלך.

ועוד טיפ שלנו: "גיבית ולא שחזרת -כאילו שלא גיבית!"
בדיקות הגיבוי הם מקדם השרידות שלך.

 

שירה ומגע לעולם המידע

ביום ה' ה- 28  באוקטובר, בשעה 20:30

במרכז שבע ביפו העתיקה, (מול מייומאנה)
יתקיים
אירוע זמר עברי חוויתי

של שירי אהבה וחושניות המשלב שירת קהל, סיפורים

 שמאחורי השירים והמחשת המסרים במגע ובריקוד.
 

האירוע מכוון הפעם במיוחד לאנשי תחום ה-IT
לטיפוח תקשורת, בטחון עצמי, פתיחות ושמחת חיים. 


מנחים: דר. תחיה רז, זאב אדלר ו-עופר גביש

הכניסה ללא תשלום בתיאום מראש
פרטים נוספים בטלפונים:
050-7875111 או  04-8553891
 

הגיבוי בתורה

האנקדוטה הבאה הגיעה מאימא של תלמיד בית ספר (לא משנה מאיזה יישוב).
כידוע, בתקופת "החגים", כולל הימים הנוראים, עוללינו הרכים סובלים מאווירה ארעית של שבועות מקוטעים, עם רצף בלתי יציב בשיעורי בית הספר. רבים מהם גם נגררים לחופשות ואף לחו"ל אחר הוריהם הטיילים. למורים, תחושה שאת הזמן יש איכשהו להעביר עד תום מכת החגים החביבים. מורה לתנ"ך שנקראה למלא חור בלו"ז שנסה מותניה וניסתה בהשראה רבה ללמד את הקשר בין מקצוע התמחותה לתקופת השנה ולמורשת עמינו...
דיווחו של אחד מתלמידיה להוריו נשמע לערך כך
:

"ביום כיפור קוראים פרשת עבודות, כי משה רבנו חרט על שתי לוחות הברית, במקום לכתוב על אחת ולהשאיר את השנייה לגיבוי. כשהן נשברו לו, בכל זאת ה' סלח לו, וכעס על היהודים שהתבטלו עם העגל, וזה.
משה היה צריך לכתוב שוב את כל הקבצים עד יום כיפור. הייתה לו הרבה עבודה ולא יצאו לו ממש אותו דבר כמו בפעם הראשונה. את היהודים שלחו לצום, לעשות עבודת פרך וזה, בבית המקדש.
אה, וגם יונה התבטל בבטן הדג."

יש כנראה מקרים בהם  הצום לא מיטיב עם התלמיד...
 

 

 

 

 

שלח לחבר

גיליונות קודמים

מאמרים שפורסמו במידעון

הכרזות והודעות לעיתונות

להתווסף לרשימת התפוצה

להסרה מרשימת התפוצה
 

 

 

 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

    
 

 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2004