גיליון מספר 39 שנה IV - יום חמישי 14 באוקטובר 2004

המערכת:

עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

פרסום ומודעות

sales@chief.co.il

יעוץ ופרויקטים

doron@chief.co.il

שחזור מידע

info@chief.co.il

Chief Magazine

 

 

S.O.S.

המידע נמחק?

הגיבוי לא שמיש?

לחץ בריבוע !

 

"It is no time to go for the doctor when the patient is dead."

Irish Proverb
 

chief Chief Chif chife chiffe tzif tziff cheaf

 

היכונו
 

בחודש נובמבר נקיים סמינר מתקדם בנושא שרידות המידע במערכות דואל
ההרשמה ללא תשלום, מספר המקומות מוגבל.
לרישום ופרטים נוספים
 

צ'יף - תיקון ושיקום מערכות מחשב - מניעת אבדן מידע - דיסקים קשיחים מכל סוג

בשירות הרפואה

לפני כעשרים שנה חלה מהפכה בעולם הרפואה, הודות להגעתה של טכנולוגיית ה-MRI, או Magnetic Resonance Imaging, אשר מאפשרת לרופאים מבט ללא תקדים, בלתי פולשני, ובעל ניגודיות טובה אל תוך הרקמות הרכות של גוף האדם.

באמצעות טכנולוגיה זו, התמונה נרקמת במערכות הקליטה הממוחשבות תוך מספר שניות,  ועל כן השיטה רגישה לתנועה. על הנבדק להישאר בחוסר תנועה מוחלט על מנת להשיג תוצאות ברורות. ברור לכולנו כי לא ניתן לעצור מתנועה רקמות כמו לב פועם או ריאות נושמות. ה-MRI עובד במקרים אלה כמו מצלמה המנסה לצלם אוֹבְּיֶיקְטים זזים: אם החשיפה הנדרשת נמשכת שנייה שלמה, כבר מקבלים תמונה מטושטשת. אבל, אם עוקבים אחר האובייקט עם המצלמה, מקבלים תמונה ברורה. זו למעשה הבסיס לטכנולוגיה בשם MRI-MARCB, המשפרת את איכות התמונה, מצמצמת את זמן הסריקה ומשפרת את התנאים לאבחון מדויק.

מערכות MRI Correcting Motion Artifacts for Cardiac and Brain Diagnostic Applications - או בקיצור: MRI-MARCB - נמצאות כבר בשימוש במספר בתי חולים בעולם (גרמניה, דנמרק, יפן וארה"ב) ומסייעות להתגבר על אחת הבעיות העיקריות בהפקת תמונות MR של הלב והמוח: התנועה.
בפיתוח הפתרון לבעיית התנועה שולבו שתי טכנולוגיות שונות אך משלימות. במקרה של סריקת הלב פותחה תוכנה ליצירת דגם מתמטי של תבנית התנועה הנגרמת על ידי הנשימה ופעימת הלב. משתמשים אז במידע הזה על מנת לתיקון תוצאות התנועה בתמונת ה-MR.
בסריקות מוחיות, בהן אף התנועה הקטנה ביותר של ראש הנבדק יכולה לגרום לפסילת התוצאה, משתמשים במצלמה ביחד עם תוכנה כדי לעקוב ולפצות על כל תזוזה.
ללא התיקון התמונות יכולות להתמלא בסימנים מלאכותיים, וקשה אז לומר אם רואים בהן כלי דם סתום או רק תמונה באיכות ירודה.
ניסויים שבוצעו אצל 200 נבדקים ב- 10 בתי חולים הראו 30% חיסכון בזמן, הודות לעקיפת בעיות התנועה. כידוע לכולנו, זמן הוא כסף, והשיטה חוסכת בעלויות לבתי החולים. בונוס נוסף הוא יותר נוחות לנבדקים, שכבר לא צריכים לעצור את נשימתם או לדאוג לחוסר תזוזה מוחלט.
את התוכנה המאפשרת שיפורים אלו ניתן להטמיע בפלטפורמות MRI קיימות, ומערכת המצלמה אינה כלל יקרה ביחס ליתרונות שהיא מאפשרת.

כל קבצי MRI הם קבצים גראפיים בעלי נפח ניכר. קבצי MRI-MARCB הם גדולים אף יותר. אגירתם במערכות המחשב והארכיונים הרפואיים דורשת נפח אחסון מתאים, ואפשרויות שחזור ללא דיחוי בעת הצורך. מערכות אלו המבוססות מחשב נתונות לכל הפגעים אליהם הורגלנו במערכות מחשב, כדוגמת אבדן ושיבוש קבצים, קריסת דיסקים וכדומה. הנזק הנגרם במקרים אלו הוא ברור וישיר, שעות עבודה, שעות מכונה והגרוע מכל - יש להזמין שנית את כל הנבדקים לצילומים חוזרים, לחלק מהנבדקים שיהוי זה עד למועד הבדיקה החוזרת יכול לעלות בחיים.
 

 

BBS : Bulletin Board Service
 

עשור לאינטרנט הישראלי

"החיבור של הישראלים למרחב הדיגיטאלי לא התחיל באינטרנט. כבר במחצית השנייה של שנות ה- 80 היו אנשים שהעתיקו את חיי הלילה שלהם מהמיטה אל כסא המחשב, למטרות די דומות. תקופת ה-BBS, שבישרה את העידן הדיגיטאלי, תיזכר אצל כמה מאיתנו לא רק כתחנת תרבות חשובה אלא כחוליה-החסרה הגדולה באבולוציה האלקטרונית. "                    מתוך כתבותיו של שוקי גלילי:

 "תור הזהב של רשתות ה-BBS: מסר מן העבר חלק א'"
וההמשך ב:
"עידן ה-BBS: השנים המאוחרות  חלק ב'
כתבה שנייה בסדרה, על הימים הארוכים והתמימים בהם שלטו ה-BBS, הרשתות האלקטרוניות שבישרו על בואו של עידן האינטרנט המסחרי
"

הערה: במערכת מסכימים עם חיים נוימן על כי בכתבה אי דיוקים רבים, אבל שמחים ומברכים על היזמה להנציח את "מורשת הקרב" ועל ההזדמנות שקיבלו כל הפעילים מתקופת ה-BBS למפגש מחודש בחלק של התגובות.
 

 

צ'יף יישומים ישראל בע"מ, מחלקת ייעוץ והטמעה למערכות ארכיון

 

תמימות חקלאית

דבר ראשון: פרגון. יפה מאוד מצד הנהלת השירותים הוטרינריים במשרד החקלאות שהשכילה לשלוח לכל הרופאים הוטרינרים הרשומים בארץ מספר דפים מודפסים ישירות מאתר האינטרנט, על הנגע האחרון המאיים על האדם והבהמות: קדחת השקע האפריקאי. בעבר, בעדכונים מקצועיים מסוג זה היה עובר המידע עיבוד מיותר ותרגום לעברית, מה שגרם באופן קבוע לעיקוב בהפצה, ולשגיאות אחדות. בכלל, זה יפה מאוד שסוף כל סוף ד"ר משה חיימוביץ, המנהל בפועל, גילה את העולם הווירטואלי. אנו מדמיינים בעונג רב את אצבעותיו -שהתעבו בהזרקת אלפי מנות לבקר בשדות- מרקדות על המקלדת...
אבל...Alice (האם זו היא מהשיר של סמוקי "
Livin' Next Door To Alice"?) מה עושה אליס במסמך ההקדמה לדפי המידע? פשוט ככה: הנהלים בשירות המדינה מחייבים לציין על גבי כל מסמך, את הפרטים שיאפשרו את איתורו בארכיון. מהרגע שפרשו לגמלאות מכונות הכתיבה ונייר הקופי, הארכיון כולל גם מידע דיגיטאלי. אליס הכתבנית חייבת מאותו רגע לציין לרגלי החתימות, ההעתקים והסימוכין את המסלול - path - לאיתור המסמך בארכיון (ובגיבוי). זהו נוהל פנימי מבורך למען הסדר הטוב. מה קורה אבל, כאשר המסמך מתפרסם ברבים, ודוורים מביאים אותו לכ- 2000 כתובות דואר ברחבי המדינה?
בין הרופאים המקבלים את הדיוור, יש גם אלו השייכים למגזרי המיעוטים, חלקם אף שמצהירים בגלוי את חוסר אהדתם למפעל הציוני, לממשלת ישראל על נציגיה, מוסדותיה וסמכויותיה. בכלל, גם ללא מניעים פוליטיים / לאומיים, פרסום ה-path כפריסת שטיח אדום לכל האקר מצוי.
לא מספיק לרקום מערכת נהלי ארכיון מתאימה, ולא מספיק לתכנן מערכת אבטחה טובה.
רק ראייה כוללת ושילוב הרמוני של כל היבטי המידע הארגוני מבטיחים שרידות וזמינות לאורך זמן.
לא תמיד ניתן להגיע לכך בדרכי בריונות.

 

Rescue and Recovery

4 דקות יכולות לעשות את ההבדל בין חיים למוות. לכן, בכל פעם שמתרחש אסון בארץ, מתנדבי זק"א עוזבים את הכול וחשים לזירה. מחרמון ועד אילת 900 המתנדבים של זק"א מוכנים לפעולה 24 שעות ביממה. הארגון זקוק היום לעזרת כולנו. על מנת לסייע להם ניתן לתרום באמצעות האתר: https://www.interdays.net/secure/zaka/donate.asp
 

 אגוד משתמשי PC בישראל
מזמין
להרצאה בנושא
חידושים בזמינות ובשרידות המידע במערכות מחשב
על ידי אלדד גלקר, מנכ"ל קבוצת צ'יף.
 
ההרצאה תתקיים ביום ה' ה- 28 באוקטובר בשעה 17:30
 שימו לב לכתובת (חל שינוי!)
בבית בארבור -בבניין החדש של מכון המוסיקה, דרך ההגנה פינת ירבלום, תל אביב
ליד הבניין של רשות הדואר

הכניסה חינם לחברים, ולאורחים במחיר סמלי של 30 ש"ח
אנא הירשמו בטלפון 03-6312727,  או בדואל
erez-o@barak-online.net
 

אלף בית לעת צרה
 

בצ'יף אנו משתדלים להציג בפניכם את מגוון הרחב ביותר של פתרונות מניעה למקרים של אובדן מידע. עם זאת, במידה ואתם עדים למקרה של שיבוש נתונים או סימני תקלה, זכרו את ההנחיות הבאות:

 

 הירגעו. א.
מהרו לכבות את המחשב ואת פריטי הציוד ההיקפי כגון מסך, מדפסת, סורק, מצלמה, מודם חיצוני ועודנתקו את כל הציוד מהמחשב. ב.
 הקפידו לא להפעיל שוב את המחשב לאחר הכיבוי, גם לא על מנת להריץ יישומים "מתקנים" או "תוכנות פלא לשחזור המידע". ג.
אל תהיו גיבורים: פעולות פתיחת המארז, פירוק ושליפת רכיבים יכולות להחמיר את המצב. ד.
תיעוד מסודר של האירוע, הסימנים, והשתלשלות העניינים יכול לסייע בהמשך באבחון ובטיפול. קחו דקה ותרשמו מה שחוויתם. ה.
אם כבר התיישבתם, רשמו גם את הזכור לכם מתכולת הדיסק:  את שמות פרטי המידע (התיקיות, ספריות ,תת ספריות, וקבצים), רצוי על פי הסדר בו היו מאורגנים הנתונים. ו.

מהרגע שסיימתם פעולות אלה, הדחיפות היחידה שתניע אתכם היא זו של חזרה לעבודה. אם גיביתם עם פתרון כלשהו ממשפחת BOS אתם יכולים להעלות את המידע (המעודכן וההיסטורי) מיד למערכת אחרת,  גם כזו שאין עליה BOS

מבחינת המדיה או המחשב לא יחולו כל תהליכים אם לא תחברו את המערכת מחדש. אתם פנויים להשוות הצעות מחיר וספקי שירות.
 

A Weekend of Downtime

מתוך כתבתו של  Paul Robichaux,
 Exchange Editor, Exchange & Outlook UPDATE, October 7, 2004
 

"(George Santayana (1863-1952 היה פילוסוף אמריקני ייחודי ומבקר ספרות. מעבודותיו הרבות הוא מוכר בעיקר הודות לציטוט הבודד הבא: אלו שאינם לומדים מן ההיסטוריה נידונים לחזור עליה"
"
David Sifry הינו ממציא ומפתח שהתחיל את האתר הפופולארי Technorati. אתר זה הוא בעקר מנוע חיפוש מוקדש למציאת Web logs ותצוגת קישורים ביניהם.
אז מהו המשותף בין Santayana ל-Sifry?
לא מזמן נפל האתר Technorati למשך סוף שבוע שלם, מליל שישי ועד יום שני בבוקר, כתוצאה משרשרת בעיות. Sifry פירט את התרחשות התקלה ואת התגובה של חברתו ב-blog. מי שמזדהה עם הפילוסופיה של Santayana יכול ללמוד כמה דברים מהניסיון של Sifry, בתקווה למנוע בעצמו טראומה מסוג דומה.
המסקנה הראשונה נובעת מן העובדה ש-Sifry פרסם את חווייתו. רוב החברות היו רוצות למות ורק לא להודות שהייתה להן נפילה. כלומר, השיעור הראשון הוא שלהיות פתוח לגבי בעיות הזמינות שלך יכול לעזור לאחרים (למרות שאילוצים פוליטיים יכולים למנוע מכל אחד לחשוף את כל הפרטים)

אז, מה בעצם קרה לשירות של Technorati? ראשית, התפרצה דליקה ממקור חשמלי בבניין הסמוך לזה בו נמצאים שרתי האתר. יחידות הUPS התחילו לעבוד אבל הגנרטור לגיבוי לא הצליח להתניע (או שנפגע מהדליקה). כאשר ל-UPS נגמר הכוח, השרתים נכבו בצורה בלתי תקינה, מה שהוביל לשיבוש מידע נרחב. מכאן, מסקנה מספר 2: הכן מנגנון חירום לכיבוי תקין של מערכות המחשב בעת הצורך.

החדשות הטובות: היו לאנשי
Sifry גיבויים יומיים, אותם יכלו לאחזר. החדשות הרעות : הם היו צריכים  לאחזר את הגיבויים על גבי יותר מ- 100 שרתים. זה מוביל אותנו למסקנה מספר 3: אתרי hosting נוספים הם השקעה לא זולה, אבל הכסף שמוסיפים קונה רמה גבוהה יותר של ביטחון כנגד סוג ה בעיות שתיארנו.

התקרית העירה צורך בביצוע סקירה מקיפה  לגבי דרישות ותהליכי זמינות. הסתבר שהצוות תכנן הטמעת תהליך כיבוי שרתים טוב יותר, אבל החליט לדחות אותה עד אחרי העברת השרתים למקום חדש. מסקנה מספר 4: לא כדאי לדחות תכנון התאוששות מאסון.

מה היה קורה עם השרתים שלכם היו נופלים למשך סוף שבוע שלם? האם זה היה מזיק לעסקים או רק גורם לאי נוחות מינורית? לרובנו התשובה נמצאת בין קצוות אלה. ידיעת התשובה בטרם עת ומציאת כשלים בתוכנית ההתאוששות לפני קראות נזק הם יתרון."
 


יום הולדת שמח לנעמי אברמסון מחברת IT Sec,

בולדוזרית אמיתית בכל פרויקט !
 

 

 

 

 

שלח לחבר

גיליונות קודמים

מאמרים שפורסמו במידעון

הכרזות והודעות לעיתונות

להתווסף לרשימת התפוצה

להסרה מרשימת התפוצה
 

 

 

 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

    
 

 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2004