גיליון מספר 20 שנה IV - יום חמישי 20 במאי 2004

המערכת:

עורכת: דר' פלי גלקר

feli@chief.co.il

קונספט: אלדד גלקר

eldad@chief.co.il

פרסום ומודעות

sales@chief.co.il

יעוץ ופרויקטים

doron@chief.co.il

שחזור מידע

info@chief.co.il

Chief Magazine
 
 

חג

 שבועות שמח!

 

"AMIGOS

SON LOS QUE EN LAS BUENAS ACUDEN SI SON LLAMADOS

Y EN LAS MALAS... VIENEN SOLITOS"

 

חברים

 הם אלה הבאים ברצון כשמזמינים אותם בזמנים טובים,

ובאים ללא הזמנה ברגעים קשים

 

 

 

סודי ביותר

 

פיתוח מדע המחשוב המשפטי בא בעקר כתגובה לדרישות שירות המגיעות מקהילות האחראיות לאכיפת החוק. בשנת 1984 התחילו במעבדות של ה-FBI ושל ארגונים מודיעיניים נוספים לפתח כלים לבדיקת ראיות מחשב. כאשר היקף הדרישות גדל, הקים ה-FBI קבוצה בשם CART - Computer Analysis and Response Team. היום קיימות קבוצות מקבילות לזו ברוב הרשויות הקשורות לאכיפת החוק, בהן מסתמנת מגמת ריכוז המשאבים המתאימים בסביבה מעבדתית.
בשנת 1995 - 8 שנים לאחר תחילת הפעילות בצ'יף - הסיק סקר של השירות החשאי האמריקאי כי ל- 48% מהארגונים המודיעיניים בעולם היו מעבדות למחשוב משפטי. בתקופת הסקר, 68% מכל הראיות מחשב שנאספו נשלחו למעבדות אלו. אבל, 70% מאותם ארגונים עבדו על ניתוח ופענוח ראיות מחשב ללא כל שיטות או נהלים כתובים.
בין  שנת 1997 ו- 1999 נמשך תהליך התקינה במעבדה להצלת נתונים של צ'יף, שהסתיים עם קבלת תקן 9002 ISO. הקושי הרב בכתיבת הנהלים נבע מהמגוון הרב של מצבי תקלה או אובדן מידע, יחד עם האופי היצירתי של עבודת הטיפול בכל מצב.

שתי אגודות בינלאומיות נוצרו כדי לתת מענה לצורך ביטול מכשולים פוליטיים, בירוקראטיים, טכנולוגיים או שיפוטיות כדי להלחם בפשע באמצעות חקירות מחשוב משפטי יעילות: ה-International Organization on Computer Evidence  IOCE ,וה-SWGDE  או Scientific Working Group on Digital Evidence

מדע המחשוב המשפטי מתבסס על ממצעים ומידע שהתגלו במהלך החקירה. במחשב אישי ממוצע של משתמש ביתי, נפח האחסון היום גדול מאוד. ההיקף אינו מאפשר באופן שגרתי (לנציגי הגופים האחראים לאכוף את החוק) בדיקה פרטנית של כל קובץ במערכת שנתפסה על ידי החוקרים. 12GB של מידע טקסטואלי מדפס, למשל, היו יוצרים ערימת נייר בגובה בניין בעל 24 קומות.
נוסף, היות ויש למחשבים שימושים מגוונים בתוך ארגון או משק בית, יתכן ומגבלות החוק מונעות את הבדיקה של כל הקבצים כולם. מחשבים של עורכי דין או רופאים, למשל, מכילים לא רק ראיות לפשע, אלה גם מידע חסוי של לקוחות או מטופלים.
מסיבות פרקטיות, המחשוב המשפטי יעיל יותר כאשר הבודק מקבל מצוות החקירה פרטים או מידע קשור להוכחה. ממידע זה, הוא יכול ליצור רשימה של מילות מפתח שתעזור לו ללקט מידע ספציפי, קשור למקרה, ומוכיח, מקבוצות גדולות מאוד של קבצים. בכל מקרה, על הבודק להיות מורשה לבדוק כל קובץ - אילוצי חוק ,זמן או תקציב, יכולים להגביל אותו להתמקד רק במידע מזוהה בבירור כקשור להוכחה.

המדעים המשפטים יצרו בעבר תוצאות קבילות ואמינות. למשל, הניסיונות לפתח עם בדיקת DNA מידע מזהה קשור לפרט מסוים. כדי לתמוך בתוצאותיהם, מדעני ה-DNA המשפטיים לקטו מידע סטטיסטי נרחב על פרופילים של DNA, עליהם הם מבססים את מסכנותיהם. להבדיל, המחשוב המשפטי שואב או יוצר מידע. המטרה של בדיקת המחשב הינה למצוא מידע קשור לחקירה. כדי לבסס את התוצאות של בדיקת מחשב משפטית נדרשים נהלים כדי להבטיח כי המידע הקיים במדית האחסון של המחשב לא יפגע במהלך הבדיקה.
שלא כמו ניתוח DNA או דיסציפלינות משפטיות אחרות, מדע המחשוב המשפטי אינו מסיק מסקנות לגבי הדיוק, האמינות, או הכוח המפלה של המידע שנמצא.
הבדל נוסף בין המדע המשפטי המסורתי יותר והמחשוב המשפטי, מעבר לתוצר ולמידע הקשור למקרה הנדרש לביצוע העבודה ביעילות. ניתוח משפטי מסורתי יכול להתקדם תחת בקרה במעבדה ולהתקדם באופן לוגי, מתווסף, ובהתאם  למנהגים מקובלים. לאומת זאת, מדע המחשוב המשפטי הינו כמעט כולו טכנולוגי, מושפע על ידי השוק, לעיתים קרובות מתבצע מבלי שיחולו תנאי מעבדה, והבדיקות מראות ווריאציות ייחודיות כמעט בכל מצב.

מתוך אתר ה-FBI

 





























 

Hands On

 

רבים מביניכם שקראתם בגיליון של שבוע שעבר את דברינו בנושא ממשק אינטרנט לשחזור קבצים ("עשה זאת בעצמך"), רציתם לראות כיצד באמת ממשק זה נראה.
להזכירכם -ולאלה מכם שלא קראו- בדרך כלל חסומות למשתמש הפשוט בארגונים, הדרכים לשחזר משרת הגיבויים את המידע שאבד לו. זאת, מסיבות הקשורות לאחריות מקצועית, אבטחת מידע, פרטיות, ומשמעת.

ממשק חלופי של תוכנת BOS, בשם BOS Web Interface, מציע אפשרות לשחזור קבצים דרך דפדפן האינטרנט.  BOS עושה שימוש פשוט בהרשאות של מערכת האבטחה IIS, המקנה למשתמשים זכויות גישה על פי החלטה מראש.
כך, ללא צורך להתקין או להטמיע את תוכנת BOS במחשב ממנו הממשק מופעל, יכול משתמש לגשת לגרסה העדכנית של כל אחד מקבציו (המגובים על גבי שרת הגיבוי) באמצעות דפדפן האינטרנטי הרגיל. במקום כתובת של אתר כלשהו, רושמים בחלון הדפדפן את שם שרת הגיבויים.
כתגובה, נפתח חלון המציג את כל הקבצים המגובים שמותר לאותו משתמש לפתוח. עם הקלקת שם הקובץ, המשתמש יכול להחזיר אותו באותה דרך בה הוא מוריד קובץ רגיל מרשת האינטרנט. פעולת האחזור אינה פוגעת בקובץ המגובה.

לשם התנסות, הכנו לכם כאן דוגמא, עם קבצים המגובים באחד משרתי הגיבוי שלנו.
לחצו על הקישור ובדקו בעצמכם.

 



BOS Web Interface Demo

 

 

כפי שראיתם, המסך מחולק לשלושה פנלים (או בעברית : 'ספינים')

1. בפנל העליון, הקישור המוביל לאתר התוכנה, והקישור המוביל למדריך למשתמש של התוכנה.

2. בפנל האמצעי, ספריה לדוגמה, עם קישורים לתת ספריות שלה, ולמסמכים האגורים בה.

3. בפנל התחתון, יופיעו הגרסאות העדכניות של הקבצים, כאשר תלחצו על "documents" בפנל האמצעי. הקבצים מופיעים עם התאריך והשעה של הגיבוי האחרון, הנפח של כל אחד. על ידי הקשה על שם הקובץ, ניתן לפתוח או להוריד אותו כמו כל קובץ אחר שאנו מורידים מרשת האינטרנט.
 

נשמח לענות לשאלות נוספות

 

 

עוד 5 שבועות עד לחופש הגדול

 

הילד של איש המערות חזר הביתה עם גיליון הציונים שלו. אביו השעיר בחן אותו בעיון, ולבסוף אמר: "תראה...
     "לא מספיק" בצייד, אני מבין, מפני שאתה קטן והחנית עדיין כבדה לך.
    לא מספיק
בחקלאות, גם את זה אני מבין: זה לא קל, ובעקר בהתחלה קשה מאוד לתפוס את כל העניין.
     לא מספיק בציורי מערות, זה הגיוני - אתה עדיין צעיר והקואורדינציה שלך לא משהו. אבל...לא מספיק בהיסטוריה!...אל תעבוד עלי, זה כבר מוגזם! הלא יש לנו רק שני עמודים כתובים מזה, יא עצלן!!"

הילד של איש המחשבים חזר הביתה עם גיליון הציונים שלו. "יופי" אומר האבא, למרות "נכשל" בחנ"ג, ועוד אחד בלשון. "עכשיו סרוק את הדף ושלח לסבים באי מייל. אחר כך ארוחת צהריים, שעה קלה לצ'אטים ואז אתה בא לעזור לי. חופש - זה לא תירוץ להתבטל".
פירוק והרכבת נשק לומדים בגדנ"ע, או בטירונות. פירוק והרכבת כוננים ולוחות אם לומד הילד אצל אבא שלו. בחדרי מיון יודעים מיד מה מקצוע האב, לפי הברגים הקטנים שרואים לילד בצילום הרנטגן של מערות האף.
בחופש, יש זמן ל"ענייני גברים". עניין כזה הוא למשל טיול של האב ובנו המתבגר לאורך כביש משני המתפתל דרומה, בין פרדסים. או בין אורנים של קק"ל, או גבעות, או עמודי חשמל של אזור תעשייה.

לא משנה הנוף; לצידי הדרך המאובקים מחכות ללקוחותיהן בחורות קשות יום, עם לבוש מינימאלי ומבט עייף.
באחת הפניות, שלט המכריז על מחסן מסחרי. במבואות המחסן, גן-עדן בהתהוותו: משחטת מחשבים משומשים וציוד אלקטרוני.
פעם הציוד של בתי אריזה שמש לאיסוף הפרי. עכשיו, יש בארגזים הענקיים כרטיסים ירוקים, וכבלים צבעוניים מכל הסוגים שיוצרים צמות ולולאות. על משטחי העץ יושבים דגמים מסוף שנות התשעים, כבודם אבוד.
מכל עבר, ההלחמות הקטנטנות מחזירות את קרני השמש, שעוד מעט שוקעת.
כמו באגדות, גמדים מיוזעים מפרקים וממיינים, עם פליירים ומברגים. יש מארזים ומסכים, מקלדות ועכברים, ושם...מתחת לכל האלומיניום הקריר...מבצבץ בדיוק המרכיב שכבר כל כך הרבה זמן אבא מחפש!
כמה?" - אומר איש המחשבים למוכר, עם חתיכת הפלסטיק ביד.
"ככה וככה" - ממשיך המערכון...
קרב המיקוח במגמת crescendo, מגיע למשבר של "take-it-or-leave-it", ונגמר באקורד בלתי נמנע אך מרגש של מזומנים העוברים מיד ליד.
בעיניים בורקות והגור בעקבותיו, חוזר האב הביתה מן ההרפתקה הקיצית.
בחיפזון הוא מתחמק לפינת העבודה, למצוא מקום ראוי למציאה המופלאה.
"איך היה?" שואלת אימא (יש לפעמים גם כזו במשפחה הממוחשבת -מאובזרת).> "משעמם...", מסנן הנער כפוי התודה. "מה יש לארוחת ערב?"

 

 

שמועות

 

לחיי הסוללה!
לא נדיר לשמוע תלונות של משתמשי מחשבים נישאים, או של דברנים צפופים בטלפונים הניידים, לגבי זמן טעינה, ואורך חיי הסוללות של מכשיריהם. שמענו שבוגר של
St. Louis University בארה"ב המציא טכנולוגיה בטוחה לסביבה בהרבה מאשר סוללות הליתיום  בשימוש היום.
מדובר בדלק ביולוגי (וודקה, בירה, או כל דבר שיכיל אתנול ??!!). לאחר שממלאים את הסוללה, יהיה מסוגל להפעיל טלפון נייד במשך שבוע, או לפטופ במשך יום שלם ללא צורך בטעינה נוספת... האם הדבר יצור קונפליקט לגבי גיל תחילת השימוש בטלפון הנייד?

Outsourcing

סטודנט אוניברסיטה אחר ב-Austin שב-Texas התחיל חברה בחדרו שבמעונות לפני שנים. הוא נשר מהלימודים בשביל להמשיך לפתח את החברה, והיום הוא אחד מיצרני המחשבים הטובים בעולם. קוראים לו Michael Dell, ותמיד הייתה לו בעיה של שירות לקוחות בחברתו. בשנת 2003 גדל מאוד מספר התלונות שהגישו לקוחות Dell למשרד האיכות בעסקים (ה-Better Business Bureau) ואף למשרד התובע הכללי של המדינה. השירות ללקוחות של החברה ברובו ניתן על ידי מקורות חוץ (outsourcing), ולגורמים העומדים מול קהל הפונים כנראה הייתה  חסרה המוטיבציה למתן תשובות כראוי. החברה, שמייצרת מוצרים טובים במחיר יחסית נמוך, עובדת לתיקון המצב, ומנחילה תוכנית התייעלות בשירות וביחסי הציבור.

דיונונים
בים סביב להוואי חי דיונון, בליין לילי, המייצר בעצמו אור באמצעות מנגנון שהיום מנסה המדע לחכות. הננוטכנולוגיה מתעניינת בצרורות המשטחים הכסופים של הייצור, המקיפים מושבות של חיידקים זוהרים, ומחזירים את אורן. יתכן ודור חדש של צעצועי היי-טק יצמח מרעיון זה. ראו כתבה מלאה ב- Nationalgeographic

 

תטי בטי

 

בשנות השישים והשבעים הקוקה-קולה היה החומר הכול-יכול האוניברסאלי: לשחרור ברגים חלודים, ריפוי אולקוסים, הלבנת שיניים, תרופה נגד בחילה ,מנקה כללי ועוד. היום, בהשפעת גל העידן החדש ונציגנו הרבים שמבקרים במזרח הרחוק, אנו נחשפים לסגולות של חליטות צמחים שהפכו גם הם ל-Panacea (תרופה לכל המחלות)
עלי צמח התה -Camelia sinensis- הישנים והמוכרים, יכולים לעבור תהליכי עיבוד שונים. אחת הדרכים הנפוצות במזרח להשתמש בהם, הינה בצורת תה ירוק.
קבוצת פיתוח הכוללת את אוניברסיטת אריזונה בארה"ב נמצאת בשלבי בדיקה של תערובת המשלבת טאנין וחומרים נוספים הנמצאים בתה הירוק, חלבונים מלאכותיים וחומר כימי שוחק. המוצר הסופי מיועד להחלקה בייצור של ראשים קוראים-כותבים של דיסקים קשיחים. כידוע, הראשים החייבים להיות מסוגלים לשייט באופן חלק בשכבה הדקיקה של אוויר המפרידה בינם לבין שטח הפנים המגנטי של פלטת הדיסק. הפלטה מסתובבת במהירות גבוהה, וכל פגם גדול מ- 10 אנגסטרום (ביליונית המטר) עלול לפגוע בתפקוד התקין של הראש.
את הראש מיצרים על ידי חיתוך באמצעות סכין מיהלום. לאחר מכן יש להסיר את חלקיקי החומר (ה"נסורת") הנשארים דבוקים, בתהליך של פוליטורה. כאן נכנס אחד היתרונות של הטאנין אשר בתה הירוק. טאנין מסוגל לקשור חלקיקים קראמיים ומתכתיים מסוימים.
יתרון נוסף של התכשיר אשר בפיתוח הוא ידידותיות לסביבה, הוא מתפרק בקלות בטבע.>  כאשר הוא נקשר לחלקיקי המתכת , התערובת מקנה להן מטען אלקטרוסטטי הדוחה אותם משטח הפנים של הדיסק.

למאמר המקור

דפרגמנטציה ב- NT

 

קוראים שאלו אותנו על נושאים הקשורים לדפרגמנטציה במערכות Windows NT.
 מרק רוסינוביץ' כתב פעם ב-Windows & Network Magazine את הבסיס לנושא.
לחצו קישור הכותרת, בלי לשכוח כי הכתבה מלפני כמה שנים טובות. עדיין אקטואלי.
 

Nihil novum sub solem - אין חדש תחת השמש.

 

מתוך SPAM

 

במסר שקיבלנו השבוע מהכתובת (כנראה מזויפת) twine@mistletoemessage.com מצאנו,
 בין שאר הבייטים המבוזבזים, את המשפט המצחיק הבא:

 

"Love your enemies
just in case your friends turn out to be a bunch of bastards."
 

 

 

 

 

שלח לחבר

גיליונות קודמים

מאמרים שפורסמו במידעון

הכרזות והודעות לעיתונות

להתווסף לרשימת התפוצה

להסרה מרשימת התפוצה
 

 

 

 

נא לא להשיב (reply) על הגיליון נשמח לקבל הערות והארות,
המלצות  ובקשות  או קישורים לאתרים מעניינים לדואל:
  eldad@chief-group.com או feli@chief-group.com

    
 

 

כל הזכויות שמורות © צ'יף יישומים ישראל בע"מ 1986-2004